ما در ارائه راه حل های صنعتی پیشرو هستیم.

09113681375

شنبه - پنجشنبه : 08:00 - 17:00

بازرگانی اکین

استان گلستان

آدرس دفتر مرکزی

ایمیل مدیریت

Ekeintrade@gmail.com

رب گوجه محلی

شناخت رب گوجه محلی

شناخت رب گوجه محلی و با کیفیت همیشه برای کدبانوی ایرانی مهم بوده وهست. میتونیم بگیم رب گوجه اعلا مثل تصویر زمینه برای کل غذاست.

در گذشته اغلب مردم با توجه به اینکه حیاط خانه ها بزرگ بود در زمان برداشت فصل گوجه فرنگی اقدام به درست کردن رب خانگی می کردند. ولی امروزه با توجه به اینکه در فرهنگ شهرنشینی و به خصوص سکونت در آپارتمان ها دیگر امکان درست کردن رب خانگی وجود ندارد. لذا بیشتر استفاده از رب گوجه کارخه ای مرسوم است.

انتخاب رب گوجه فرنگی خانگی یا صنعتی؟

انتخاب رب گوجه فرنگی خانگی و یا صنعتی و اینکه کدام یک از نظر کیفیت و بهداشتی بودن و سایر موارد به یکدیگر ارجحیت دارد همیشه یک دغدغه در خرید و انتخاب رب گوجه فرنگی است.

سوال اصلی: رب گوجه خانگی بهتر است یا رب کارخانه؟

این تصور همواره وجود دارد که رب گوجه خانگی(رب محلی) همیشه نسبت به رب کارخانه‌ای برتری دارد! آیا شما با این موضوع موافق هستید؟ بیایید این موضوع را کمی باز کنیم و روند تهیه معمول رب گوجه محلی را توضیح دهیم.

در تهیه رب گوجه محلی معمولا بوسیله‌دست و یا یک سری‌دستگاه‌ به اصطلاح آب‌ گوجه‌گیر،پس از شستن و تمیز‌کردن گوجه‌ها ابتدا آب گوجه‌ها گرفته‌میشود. پس از گذراندن آنها از صافی و جدا‌کردن دانه‌ها و پوست‌های اضافی و سایر ناخالصی‌ها،آب گوجه‌خالص جهت تهیه رب گوجه فرنگی بدست می آید.

سپس آب گوجه‌ها داخل دیگ‌های نسبتا‌‌بزرگ ریخته‌میشود و بر روی شعله‌گاز حرارت داده‌میشود تا آب گوجه کم‌کم غلیظ شده و رب گوجه تهیه‌شود. در‌انتها نیز قبل از اتمام کار نمک به جهت جلوگیری از کپک‌زدن و فاسد‌شدن به آب غلیظ‌ شده‌گوجه فرنگی(رب گوجه فرنگی) اضافه‌میشود. پس از اتمام کار و تهیه رب گوجه اجازه‌داده‌میشود که رب حاصله خنک شده و سپس داخل بطری‌ها بسته‌بندی‌میشود.(رب گوجه فرنگی محلی معمولا در بطری‌های نوشابه‌خانواده ریخته و پلمپ میشود).

با توجه به توضیحات بالا در تهیه رب گوجه محلی چند مرحله اصلی وجود دارد:

با توجه به موارد بالا به نظر میرسد در زمان تهیه رب گوجه محلی فقط مرحله تمیز کردن و اب گیری گوجه را تا حد امکان کنترل کرد. در بقیه موارد باید گفت که امکان کنترل دقیق وجود ندارد. به خصوص مرحله حرارت دهی قابل کنترل نمی‌باشد.

برای اینکه ادامه مطلب برای شما شفاف تر باشد اجازه بدهید که کمی در خصوص لیکوپین(Lycopene) صحبت کنیم. این ماده عامل اصلی قرمزی گوجه فرنگی می باشد. لیکوپین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی در پیشگیری سرطان و کاهش دهنده خطر ابتلا به انواع بیماری ها قلبی و … است. و نکته مهم این است که بدن انسان توانایی تولید لیکوپین ندارد و باید از منابع غذایی بدست آید.(در خصوص لیکوپین در مقالات بعدی به تفضیل توضیح خواهیم داد.)

سوال: کدام یک بهترین منبع غذایی برای لیکوپین است؟

گوجه فرنگی خام یا رب گوجه فرنگی؟

بر اساس تحقیقات و منابع مختلف با حرارت دیدن گوجه فرنگی خام به علت پخت آن دیواره سلولی گوجه فرنگی در هم ریخته‌میشود و لیکوپین بیشتری آزاد میشود.در نتیجه رب گوجه فرنگی نسبت به گوجه خام سطح بالاتری از این ماده را دارد.

همانطور که در بالا ذکر شد علت قرمزی گوجه بدلیل لیکوپین موجود در ان می باشد. لذا یکی از نشانه های رب گوجه خوب و با کیفیت رنگ قرمز و شفاف آن است.

اگر در هنگام تهیه رب گوجه محلی مشاهده کردید که رنگ رب تیره است کمی درنگ کنید! چرا رنگ این رب تیره شده‌است!؟

یکی از علت های مهم تیرگی رنگ رب گوجه محلی از بین رفتن لیکوپین موجود در آن است. دلیل این موضوع حرارت زیاد در هنگام تهیه رب گوجه بوده‌است.به همین جهت کنترل حرارت در هنگام تهیه رب گوجه محلی بسیار مهم است.

بعضا نیز مشاهده‌میگردد که رب ‌گوجه ‌محلی بسیار شور است. این به دلیل بالا بردن ماندگاری آن انجام میشود. لذا در هنگام تهیه رب گوجه محلی باید به این نکته نیز توجه شود.

مرحله اخر بسته‌بندی رب گوجه است. اینکه بطریهای بسته‌بندی قبل از ریختن رب گوجه به داخل آنها خوب تمیز‌شوند،در ماندگاری و جلوگیری از کپک زدن و فاسد شدن‌ آنها بسیار مهم‌است. معمولا بطری‌های‌شیشه‌ای را قبل از مصرف در داخل آب‌جوش ضدعفونی‌کرده و پس از خشک شدن از آنها استفاده‌می‌کنند. این در حالی است که استفاده از بطری‌های نوشابه خانواده برای بسته‌بندی رب گوجه محلی مناسب به نظر نمی‌رسد.

هدف ما از این مقاله این نیست که بگوییم استفاده از رب گوجه محلی خوب نیست و از آن استفاده نکنید. بلکه با توجه به روند تهیه رب گوجه فرنگی محلی و توضیحات مختصر در این خصوص حتما دقت شود که رب گوجه فرنگی محلی از افراد مورد اطمینان تهیه شود. مهمترین نکته ظاهری رب گوجه محلی رنگ قرمز و شفاف آن است.

رب گوجه فرنگی صنعتی

در خصوص رب گوجه فرنگی صنعتی میزان حرارت‌دهی و نمک اضافه‌شده به آن توسط سیستم قابل کنترل است. رب گوجه صنعتی همواره از برندهای معتبر تهیه شود. زیرا  که بر روی برندهای معتبر نظارت‌ها حساس‌تر و دقیق‌تر است و میتوانیم از نظر کیفیت و مرغوبیت رب گوجه فرنگی استفاده‌شده مطمئن‌تر باشیم.(در مقالات بعدی در خصوص تهیه رب گوجه فرنگی صنعتی به تفصیل توضیح خواهیم داد.)

 نتیجه گیری

ما در این در مقاله سعی داشتیم تا شما را در انتخاب رب گوجه محلی کمک کرده باشیم و مقایسه مختصری بین رب گوجه محلی و صنعتی داشته باشیم. سعی کنید رب گوجه محلی را از افراد با تجربه و مطمئن و رب گوجه صنعتی را نیز از برندهای معتبر تهیه کنید.

بازرگانی‌اکین با شناخت بازار و برندهای معتبر در خصوص رب گوجه‌ فرنگی و فعالیت در این حوزه ‌به صورت تخصصی آماده‌همکاری با فعالان این حوزه‌می‌باشد.

جهت خرید و فروش رب‌گوجه محلی با کیفیت از مجموعه بازرگانی اکین اقدام نمائید.

فروش رب محلی
خرید فروش رب خانگی

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید و فروش عمده انواع برندهای معتبر رب گوجه فرنگی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 15 =

09113681375