ما در ارائه راه حل های صنعتی پیشرو هستیم.

09113681375

شنبه - پنجشنبه : 08:00 - 17:00

بازرگانی اکین

استان گلستان

آدرس دفتر مرکزی

ایمیل مدیریت

Ekeintrade@gmail.com

تولید رب اسپتیک

تولید رب اسپتیک از محصولات اصلی کارخانجات صنعتی رب گوجه فرنگی است. سفارش عمده رب اسپتیک برای صادرات می‌باشد. بریکس این نوع رب بیش از ۳۵ بوده‌و عاری از هرگونه مواد نگهدارنده و نمک است.

بسته‌بندی این نوع رب در داخل کیسه‌های مخصوص اسپتیک و معمولا درون بشکه‌های آبی یا سبز رنگ قرار داده‌شده‌و در تعداد ۴تایی روی پالت چوبی بسته‌بندی و آماده فروش و صادرات می‌شود.

جهت خرید و فروش رب اسپتیک، فله و کنسروی با ما در ارتباط باشید.

اسپتیک رب صادراتی

تعریف اسپتیک در صنعت غذایی

اسپتیک را در لغت عام به معنای پاک و تمیز‌شده از میکروب و همچنین ضد‌عفونی و استریل‌شده‌معنی می‌کنند.

اسپتیک (Aseptic) در صنایع غذایی به روش و فرآیندهایی‌گفته‌می‌شود که مواد غذایی برای نگهداری طولانی‌مدت نیاز به دمای پایین و شرایط فریز‌کردن ندارد و در دمای محیط طبیعی قابلیت انبار و نگهداری دارد.

این روش برای محصولات مایع به ویژه در صنعت مواد غذایی و دارویی در حالت پیش استریلیزه شده‌است.

فرآیند تولید رب اسپتیک در کل شامل سه بخش است:

۱– استرلیزه‌کردن حرارتی محصول

۲- استرلیزاسیون بسته‌بندی

۳- حفظ استرلیزه به هنگام بسته‌بندی

برخی مزایای بسته‌بندی اسپتیک

از آنجائیکه بسته‌بندی اسپتیک در شرایط دمایی بالا و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود، در نتیجه ویژگی‌های طبیعی محصول نهایی از جمله طعم، بو، رنگ و غیره حفظ می‌شود.

سهولت و کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و بسته‌بندی محصول.

افزایش ماندگاری محصول به جهت بسته‌بندی در شرایط کاملا استریل.

کاهش ضایعات بسته‌بندی محصول نهایی.

بهره‌وری بهتر و بهینه از منابع و انرژی.

اقتصادی بودن از نظر حمل‌ونقل و نگهداری برای مواد غذایی مایع.

سوددهی بالا برای تولیدکنندگان به دلیل کیفیت بالا و مطلوب بسته‌بندی اسپتیک

جنس بسته‌بندی و کیسه‌های اسپتیک

بسته‌بندی اسپتیک از چندین لایه مختلف تشکیل شده است. هریک از این لایه‌ها از جنس‌ها و ضخامت‌های متفاوت ساخته‌می‌شوند.

تعداد و جنس این لایه‌ها با توجه به موادی که بسته‌بندی می‌شوند متفاوت است.

استفاده کردن از چند لایه در اسپتیک باعث می‌شود که مواد داخل بسته نسبت به شرایط بیرونی و میکرو ارگانیسم‌ها کاملا عایق بوده و شرایط طبیعی و اولیه خود را حفظ کنند.

کلیات لایه‌های اسپتیک به شرح ذیل است:

پلی اتیلن: پلی اتیلن یکی از لایه‌های اصلی اسپتیک است. این لایه حائل اصلی بین محتویات داخل و بیرون بوده‌و از ورود عوامل میکروبی و آلودگی جلوگیری می‌کند. همچنین این لایه ضمن جلوگیری از ورود رطوبت به‌داخل، باعث حفظ ویژگی‌های محتویات داخل بسته‌نیز می‌شود.

لایه نازک فویل: از عوامل مهم که باعث فساد سریع‌تر مواد غذایی می‌شود قرار گرفتن در معرض نور و همچنین ورود اکسیژن به داخل محتویات بسته‌بندی است. لذا لایه نازک فویل مانع ورود نور و اکسیژن می‌شود.

لایه کاغذی: مواد بسته‌بندی شده نیازمند حفظ شکل ظاهری و استحکام و مقاومت در زمان حمل‌و‌نقل و جابجایی تا رسیدن به دست مصرف کننده‌هستند. بدین منظور از کاغذ در ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود.

در یک محفظه اسپتیک، پلی اتیلن، فویل و کاغذ به ترتیب ۲۴، ۶ و ۷۰ درصد وزن کل بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند.

عدم وجود مواد نگهدارنده در بسته‌بندی اسپتیک

با توجه به نحوه تولید و بسته‌بندی اسپتیک که به صورت کاملا استریل انجام می‌شود و وجود چندین لایه محافظ طبق توضیحات بالا در کیسه اسپتیک، محتویات داخل آن نسبت به نفوذ آلودگی و میکروب کاملا عایق هستند و نیازی به مواد نگهدارنده‌نمی‌باشد.

افزایش مدت‌زمان و کاهش هزینه حمل‌ونقل

با توجه به قابلیت نگهداری اسپتیک در دمای معمولی و بدون نیاز به سردخانه و یخچال که می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد، بدون ضرب العجل در حمل‌ونقل و جابجایی میتواند موجب کاهش هزینه و افزایش مدت‌زمان حمل و جابجایی شد.

نکته جالب و مهم دیگر در خصوص اسپتیک این است که نسبت به بسته‌بندی فلزی و شیشه حجم و وزن کمتری برای حمل و نقل خواهد داشت. نسبت وزن کیسه اسپتیک به وزن محتویات داخل آن بسیار پایین است.

اسپتیک سازگار و دوستدار محیط زیست

با توجه به توضیحات بالا در خصوص لایه‌های اسپتک مشخص است که بیش از ۶۰ درصد پلاستیک کمتری دارد و اغلب از منابع تجدیدپذیر درست شده‌است. همچنین جهت تولید بسته‌های پلاستیک با توجه به ظرفیت وحجم آنها انرژی کمتری نیاز است.

کیفیت اولیه و طبیعی در بسته‌بندی اسپتیک بهتر حفظ میشود.

با توجه به تکنولوژی بالا در فرآیند اسپتیک و حفظ استانداردهای بالا، کیفیت و طبیعت اولیه محصول قابل حفظ است. این در حالی است که در مواد غذایی کنسروی محتویات داخل آن ممکن است اندکی با پو شش فلزی واکنش شیمیایی ایجاد کند.

برخی رنگدانه‌های طبیعی و مواد معدنی و آلی و یتامین‌ها با گذشت زمان در داخل بسته‌بندی اسپتیک تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و موجب پایداری ترکیبات فیزیکی و شیمیایی محصول است.

آیا بسته‌بندی اسپتیک دارای معایب است؟!

معایب بسته‌بندی اسپتیک نسبت به مزایای آن بسیار کمتر است.

با توجه به اینکه جهت فرآیند اسپتیک  نیازمند تکنولوژی بالا و طی چرخه‌های متعدد جهت استریلیزاسیون می‌باشد در نتیجه هزینه‌های پردازش آن نسبت به فرآیند کنسروی بیشتر خواهدبود.

علاوه بر این همواره نیازمند افراد باتجربه بوده‌و لازم است که محیط تولید و بسته‌بندی اسپتیک به طور مداوم ضدعفونی و پاکیزه‌نگهداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 10 =

09113681375